I Autism Sveriges skolrapport 2025 som nu har lanserats syns tydliga mönster. Många autistiska elever får inte det stöd de har rätt till. Endast en tredjedel får tillräckliga anpassningar, trots att nästan alla behöver dem. Nästan var fjärde elev har varit borta från skolan i över 40 dagar det senaste året. Och bara 37 procent klarar målen i svenska, matte och engelska.

Flickor sticker ut som en särskilt utsatt grupp, särskilt vad gäller trivsel och frånvaro. Högstadietiden pekas ut som den mest utmanande perioden. Många elever går kvar för länge i skolor som saknar rätt förutsättningar att möta deras behov. Bristerna är störst i den ordinarie skolan som borde vara till för alla.

Situationen är alarmerande, det har nu gått flera år utan någon förbättring. Tvärtom ser vi en successiv försämring. Vi måste investera i en skola där alla elever, oavsett förutsättningar, får känna trygghet, delaktighet och mening.

Att ge någon en fungerande skolgång är inte en kostnad. Det är en investering.

Läs skolrapporten här!