Autism Sverige har lämnat ett yttrande över betänkandet Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan (SOU 2025:8). Förbundet är kritiskt till utredningen i sin helhet och varnar för att ett ensidigt ökat fokus på disciplinära åtgärder ska drabba elever med autism och andra funktionsnedsättningar negativt.

– Det kommer många utredningar på skolområdet just nu, men ingen av dem träffar riktigt de problem vi ser för vår målgrupp. Vi vill att man utreder orsakerna bakom att skolsituationen för elever med autism, och andra funktionsnedsättningar, verkar utvecklas på ett negativt sätt och vi vill att man tar ett bredare grepp för att öka tillgängligheten i skolan, säger Johanna Carnvik Schöier, intressepolitisk utredare på Autism Sverige.

Förbundet betonar att det som av omgivningen ibland kan uppfattas som ordningsstörande beteenden ofta är en följd av bristande tillgänglighet i skolmiljön och att de långsiktiga lösningarna måste vara ökad förståelse och anpassning. Ett fokus på disciplinära åtgärder snarare än tillgänglighet riskerar enligt Autism Sverige leda till ökad diskriminering av elever funktionsnedsättningar som autism – och en nedprioritering av det viktiga förebyggande arbetet med att tillgängliggöra skolmiljön för alla elever.

Läs hela remissvaret här: 

Yttrande över betänkandet Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan (öppnas i nytt fönster)