Enligt rapporten är nio av tio tillfrågade personer negativa till försäljningssamtal från företag där de inte redan är kunder. Äldre personer och personer med kognitiva funktionsnedsättningar är ännu mer negativt inställda. Särskilt utsatta är personer med funktionsnedsättningar som autism, som kan uppleva samtalen som påträngande, stressande och svåra att värja sig mot. Det kan också vara oklart att det rör sig om ett säljsamtal.
– För personer med autism kan försäljningssamtal vara särskilt påträngande och svåra att värja sig mot, eftersom svårigheter med social ömsesidig kommunikation och samspel kan göra det svårt att tolka situationen och säga ifrån, säger Maria Sivall, förbundsjurist på Autism Sverige.
Personer med autism och intellektuell funktionsnedsättning kan dessutom ha svårt att bedöma kostnader, förstå om pengarna räcker eller överblicka konsekvenserna av ekonomiska beslut – både på kort och lång sikt.
Rapporten lyfter även fram att många undviker att svara på samtal från okända nummer för att slippa försäljare, vilket i sin tur kan leda till att viktiga samtal från till exempel myndigheter, sjukvård eller tandvård missas.
Om telefonförsäljning inte förbjuds föreslår myndigheten i andra hand ett system dit man kan anmäla sig för att inte bli uppringd av försäljare som ska ersätta dagens Nix-register. I stället ska då försäljningssamtal endast tillåtas till de konsumenter som har klargjort att de vill bli uppringda.
– Vi ser positivt på Konsumentverkets rapport och delar bilden av att nuvarande regler inte räcker för att skydda särskilt utsatta grupper, avslutar Maria.