Fokus för samtalet var de växande utmaningar som elever med autism och adhd möter i dagens skola. Båda förbunden överlämnade sina skolrapporter för 2025 som tydligt beskriver den verklighet våra medlemmar vittnar om. En ökad press på barns kognitiva, exekutiva och sociala förmågor, samt en allt mindre flexibel skolorganisation, som gör att utrymmet för elevers olikheter minskar.

Under mötet lyfte vi även den problematiska utvecklingen i skoldebatten, där det frekvent målas upp en bild av att inkluderingen "gått för långt". Autism Sverige och Attention delar inte den bilden. Vi ser i stället att förutsättningarna för att skapa en verkligt inkluderande skola länge har varit otillräckliga. 

Vi lyfte också de risker detta medför. Elever med autism och adhd går i dag miste om undervisning som de enligt lag har rätt till. Därtill riskerar betygssystemet att slå ut elever med goda faktiska kunskaper, eftersom dagens sätt att mäta kunskap inte alltid fångar deras förmågor eller ger dem möjlighet att visa vad de kan. Det innebär förlorade möjligheter både för individen och för en arbetsmarknad som behöver deras kompetens.

Några av våra skolpolitiska krav som presenterades:

  • Reformer som ger skolor stärkta resurser för att kunna ge alla barn och elever möjlighet att lära och må bra i skolan. Vi ser ett behov av fler statliga ekonomiska satsningar, både för att stimulera skolors arbete med ökad tillgänglighet och för förbättrade särskilda stödinsatser.
  • Att regeringen tillsätter en utredning kring att införa en lagstiftning som ställer krav på att skolverksamheter blir skyldiga att anmäla allvarliga brister i det stöd och den undervisning som eleverna har rätt till enligt skollagen, enligt samma princip som Lex-Sara och Lex-Maria.
  • Fler kunskapshöjande insatser rörande elever med funktionsnedsättningar för personal inom skolväsendet.
  • En skoldebatt och politiska förslag som bottnar i vetenskap och beprövad erfarenhet, där utsatta elevgrupper inte utnyttjas i ideologiska syften.
  • En förändrad syn och ett förändrat sätt att prata om skolväsendet. Strävan måste vara att forma det efter de behov som faktiskt finns hos barn och unga, inte tvärtom. Utgångspunkten måste vara att se till hela människan, så att skolan förmår möta såväl de pedagogiska som de fysiska, psykiska och sociala behoven hos våra barn och unga.


Autism Sverige ser fram emot fortsatt dialog och samverkan för att säkerställa att skolan blir en trygg, tillgänglig och inkluderande plats för alla elever.