Autism Sverige har lämnat ett yttrande över elevhälsoutredningens delbetänkande Förbättrat stöd i skolan (SOU 2025:44). Förbundet delar till stora delar utredarens syn på de problem som idag präglar skolors arbete med anpassningar och stöd. Trots detta ställer sig Autism Sverige kritiskt till flera av de förslag som läggs fram.
– Den främsta orsaken till att många autistiska elever idag har en så svår skolsituation är skolornas brister i arbetet med anpassningar och stöd. Det finns ett stort behov av förändring, men vi oroar oss över att ett avskaffande av bestämmelserna om extra anpassningarna i praktiken ska leda till att skolor blir mindre benägna att göra nödvändiga anpassningar för vår elevgrupp, både på individ- och gruppnivå, säger Johanna Carnvik Schöier, intressepolitisk utredare på Autism Sverige.
Även om Autism Sverige ser positivt på förslagen som syftar till att förbättra skolornas arbete med särskilt stöd, är förbundet generellt kritiskt inställt till det ökade fokus på särlösningar som just nu formar politiken på skolområdet. Förbundet ser ett behov av förbättrade insatser riktade till individer, men efterfrågar samtidigt fler åtgärder för ökad tillgänglighet i skolans fysiska, sociala och pedagogiska miljöer.
Läs hela remissvaret här: Yttrande över delbetänkandet Förbättrat stöd i skolan (öppnas i nytt fönster)