Trots lagstadgade rättigheter och återkommande larmrapporter har skolsituationen för autistiska barn och ungdomar inte förbättrats. I Autism Sveriges skolrapport 2025 syns tvärtom en successiv försämring över tid, och det är särskilt svårt för flickor och elever i högstadiet.

Endast 37 procent av eleverna i rapporten når målen i svenska, engelska och matematik. 97 procent har behov av anpassningar eller stöd – men bara en tredjedel uppges få det i tillräcklig omfattning.

Hela 23 procent har varit frånvarande i 40 dagar eller mer under ett år.

– Det här är elever som enligt lagen har rätt till stöd, men som i praktiken ofta lämnas utan det. Många elever blir kvar för länge i skolmiljöer som inte fungerar, ibland så länge att de kraschar. Vi ser en ordinarie skola som slår ut elever i stället för att stötta dem, säger Johanna Carnvik Schöier, intressepolitisk utredare på Autism Sverige.

Autism Sverige vill se krafttag för att vända denna negativa utveckling. Nu krävs större satsningar på kompetensutveckling, bättre resurser till skolor och mer omfattande nationell uppföljning av autistiska elevers skolsituation. 

Några siffror ur rapporten:

  • 37 procent av eleverna når målen i svenska, engelska och matematik.
  • 97 procent uppges ha behov av stöd – men endast 33 procent får det i tillräcklig omfattning.
  • 23 procent har varit frånvarande minst 40 dagar det senaste året.
  • Endast 45 procent av flickorna trivs i skolan – jämfört med 62 procent av pojkarna.

Läs hela rapporten: Skolrapport 2025 (öppnas i nytt fönster)