Magnus och Cecilias son Victor har autism och en språkstörning. Platsen på resursskolan blev en vändning efter flera års förtvivlade försök i den vanliga grundskolan. När kommunen drar in pengarna till Victors resursskola bestämmer sig hans föräldrar att ta reda på fakta.  

De såg att kommunen börjat kräva medicinska intyg som beskriver behovet av stöd i undervisningen, fastän det inte ska behövas. Skolan meddelar att sonen får gå kvar i skolan, men situationen känns osäker.  

Att driva frågan om stöd till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har blivit som ett extrajobb som kräver kunskap om lagen och vägledande domar.  

– Vår ork är inte oändlig, men vi har ju å andra sidan inget val. Vi måste ju, berättar Cecilia.  

Magnus, Cecilias och Victors berättelse är en del av förbundets rapport Förlorade år som granskar livsvillkoren för ungdomar och unga vuxna med autism. Tillsammans fortsätter vi kampen för ett samhälle där alla med autism kan delta, möts med respekt och har bra livskvalitet genom hela livet. 
 

Läs hela rapporten och se fler filmer här.