– En hög kognitiv tillgänglighet som inte tummar på uttrycket har varit högsta prio i arbetet med vårt nya namn och logotyp, berättar Sofie Ekholm, kommunikationsansvarig på Autism Sverige.

Arbetet började redan under framtagandet av Autism Sveriges webbplats där föreningen Begripsam var med från start som experter på kognitiv tillgänglighet. Dialogen med Autism Sveriges målgrupper fanns med under hela processen och har även legat till grund för arbetet med det nya namnet.

Fyra tips för att skapa tillgänglig och tydlig formgivning

  1. Var konsekvent
    Igenkänning är viktigt för många personer med autism var därför konsekvent vid användandet av illustrationer, funktioner och begrepp.
  2. Linjera objekt med varandra
    Många personer med autism fokuserar på detaljer och letar efter raka linjer och en tydlig struktur. Sträva därför att linjera bild- och textobjekt med varandra.
  3. Skapa lugn och ro
    Många personer med autism är känsliga för när det blir rörigt och när för många intryck konkurrerar med varandra. Här kan en designer skapa mycket med god typografi, val av färger och hur mycket luft och utrymme det finns på sidan.
  4. Ta hjälp av experter
    Ha dialog med målgruppen och efterfråga vad de behöver. Personer med autism uppmärksammar ofta brister i en design innan andra gör det vilket är bra att ta tillvara på tidigt i en designprocess.

Läs hela pressmeddelandet här!