Autism Sverige vill se en skola där det finns plats för alla elever oavsett deras olikheter. Där alla elever kan vara delaktiga och klara av sin skolgång. Alla elever som behöver ska få stöd och anpassningar utifrån individuella behov och förutsättningar.

Vi vill därför att:
- Rektorer och huvudmän ska ha tillräcklig kunskap om autism för att kunna organisera, planera och resursfördela stödet till elever.
- Skolpersonal ska ha kompetens om autism och förståelse för vilka konsekvenser autism har i skolan.
- Nationell statistik över hur det går i skolan för elever med funktionsnedsättning ska tas fram, för att kunna följa hur stöd och insatser fungerar och åtgärda brister.
- Nationell statistik över frånvaro och en nationell handlingsplan ska tas fram för att främja närvaro.
- Skollagen behöver förstärkas när det gäller krav på en tillgänglig skol- och lärmiljö. Principen om universell utformning ska följas vid ny- och ombyggnationer av skolor.
- Skolor ska inte kunna tacka nej till en elev i stort behov av stöd eller begränsa stödet med hänvisning till organisatoriska eller ekonomiska svårigheter.
- Skolan ska kunna initiera och ansvara för samordnad individuell plan, SIP.
- Systemet med tilläggsbelopp ersätts med alternativ som garanterar elever med autism en likvärdig utbildning oavsett bostadsort och skola. Så länge tilläggsbeloppet finns kvar ska det tillämpas likvärdigt över landet i enlighet med skollagen
Läs mer i våra debattartiklar
Läs mer i våra remissvar
Läs mer i vår skrivelser